EDUCATIE PROJECTEN


Workshop voor Hoogbegaafden 

Academie Cato (Acato) 

Stop Motion Animatie

Beeldende Vorming

Programmeren en Wetenschap

Workshop in Falen


Visie op kunsteducatie

 

Kunsteducatie is er voor iedereen en overstijgt leeftijd, achtergrond en taal. Ze verbindt mensen en maakt ruimte voor ontmoeting en verschil. Toegankelijkheid is daarbij essentieel: kunst moet voor iedereen beschikbaar en betekenisvol zijn. Leerlingen verschillen fundamenteel in hoe zij denken, leren en creëren. Kunsteducatie biedt ruimte aan die diversiteit, doordat het niet uitgaat van een juiste route of een juiste antwoord, maar van autonomie, experiment en verbeelding.

In mijn praktijk als autonoom beeldend kunstenaar en docent werk ik vanuit nieuwsgierigheid en eigenaarschap. Ik differentieer niet alleen in niveau, maar vooral in benadering: sommige leerlingen hebben behoefte aan structuur, anderen aan vrijheid. En weer anderen aan hele specifieke materialen om mee te experimenteren en hun eigen voorkeuren daarbij te ontdekken. Experiment staat hierbij centraal. Fouten beschouw ik niet als falen, maar als een essentieel onderdeel van het leerproces. Trial-and-error leidt tot ontdekking, inzicht en zelfvertrouwen.

 

Naast experiment beschouw ik verbeelding en autonomie belangrijke aspecten. In mijn lessen probeer ik bewust ruimte te creëren voor fantasie, verwondering en verbeelding. Wat wil jij maken, onderzoeken of vertellen?

 

Door kunsteducatie leert men niet alleen maken, maar ook kijken, denken en duiden. Hierdoor ontstaat context en begrip. Kunsteducatie vergroot het referentiekader en maakt hen ontvankelijk voor uiteenlopende kunstvormen, van klassiek tot hedendaags, van ambachtelijk tot conceptueel.

Kunst- en cultuureducatie is geen luxe, maar een noodzakelijke ruimte voor kritisch denken, verbeelding en persoonlijke ontwikkeling. Zonder kunst verarmt het onderwijs  en uiteindelijk ook de samenleving.